pondělí 21. ledna 2013

Calgary transit


Pýcha Calgary

Tak jsem se po delší době rozhodl napsat článek o zdejší chloubě, tzv. Calgary transit, což je vlastně klasické MHD. Je sice pravda, že se o něm říká, že je úplně nejhorší v celé Kanadě (ach my šťastlivci), ale to neznamená, že by se zdejší vedení nemělo snažit ho jakkoliv vylepšit. V rámci článku toto MHD rozdělím na dva body. Prvním bodem jsou autobusy, tím druhým C-trainy. Začnu autobusy.

Autobusová zastávka dnes již neexistujících spojů 101 104
Když si stoupnete na zdejší zastávku, neočekávejte, že byste viděli něco jako jízdní řad. To tady totiž ještě nevynalezli. Možná a to jen když máte opravdu velké štěstí, uvidíte tam k číslu autobusu napsanou i cílovou stanici, ale to se vážně často nestává. Jak a kam které autobusy jezdí, můžete zjistit buď na Google mapách (to používáme my) nebo na oficiálních stránkách Calgary transit (Byl jsem tam asi 2x a přišlo mi to docela nepřehledné). Vyhledáte si teda spoj, kam chcete razit, ale pokud máte tu smůlu a autobus je out of service (mimo službu), což je docela obvyklá situace, můžete jen hádat, kdy přijede další. Dodržování jízdních řádů tady taky příliš nehrozí. Rozhodně je lepší být na zastávce minimálně 5 minut dopředu. Jde o to, že autobusy zde nezastavují všude, kde by měly, ale pouze tam, kde někdo chce vystoupit anebo naopak nastoupit. Tím se stává, že okolo dané zastávky projede bus mnohem dříve než by měl a až někde o x zastávek dál zastaví, aby tak vyrovnal onen „jízdní řád“. Tohle je velká nevýhoda pokud nastupujete, avšak pokud už v autobuse sedíte, nemusíte se trckat rychlostí šneka (zastávky jsou zde rozeseté co 50 metrů a všechny jsou logicky bezejmenné). Tudíž se třeba dostanete na místo určení i o něco dříve.   


Když už sedíte uvnitř a chcete, aby vás řidič na nějaké té zastávce nechal vystoupit, musíte použít buď tlačítko stop rozeseté většinou v uličce anebo zatáhnout za dlouhý žlutý kabel vedoucí po celé délce autobusu z obou stran. Zajímavostí jsou pak také výstupní dveře, které si zevnitř otevíráte sami. Nikoliv řidič. Ale pozor! Když už vycházíte ven, je dobré si je držet po celou dobu vycházení, protože se ihned automaticky zavírají a mohlo by se vám pak stát také to, co Veganovně, která to poprvé nevěděla a v mžiku jí scvakly hlavu :D

Tabule spojů příštích C-trainů
Vzhledem k tomu, že řád autobusů a C-trainů není moc zesynchroznizovaný, stává se často, že vám autobus odjede přímo před nosem. Naštěstí je možné si ho odchytit ještě v momentě, kdy třeba stojí na červené a pokud je řidič hodný, dveře vám zajisté rád otevře. Tímto způsobem jsem si autobus odchytil již nespočetněkrát. Na rozdíl od České Republiky je zde docela běžné, že narazíte krom řidičů mužů také na řidičky ženy, což jim chválím. A teď k C-trainům.

Co to vlastně ony C-trainy jsou? Dalo by se říci, že se jedná o takové nadzemní metro směřující v dnešní době již do čtyř směrů města (když jsme sem přijeli, byly jen tři). Těmi jsou jih, severovýchod, severozápad a nově od desátého prosince otevřený západ (mnozí by mohli říct, že se jedná o jihozápad, ale na to je ta trasa směřována příliš a jen pouze západně od centra). Na rozdíl od autobusů má C-train jízdní řády vypsané a tak pokaždé, když vejdete na jeho stanici, víte přesně, za jak dlouho jede další.  Výhodou také je, že nikdy nečekáte déle než 10 minut. Někdy jezdí opravdu hojně. Občas i co minutu (v centru). Horší však je, když je někde výluka. To je pak skutečný horor. Jako příklad uvedu výluku, která kdysi probíhala v Heritage station, přes kterou jsem jezdíval do práce. Tehdy jsem musel vyrazit až o hodinu dříve, abych došel tak tak. To co trvalo C-trainu asi 5 minut, objížděly autobusy při troše štěstí půl hodiny. Hrozné!
Krom jiného je C-train typický také tím, že se v něm během noci začnou zjevovat různé pochybné existence. Kupodivu v autobusech ne. Často mě pak tyhle existence až překvapují svou bizarností a to jsem zvyklý na kde co. Viz. obrázek. (To už jsem neodolal a cvakl. Měl jsem i dobrou pozici) Ale možná mám na ně štěstí jen já.

Pochybné existence :D
Jak jsem již napsal, od 10. prosince otevřeli novou dráhu C-trainu, která je shodou okolností nedaleko našeho domova. Nás se týká stanice 45th street, která je od nás vzdálená asi 15 minut chůze. Člověk by si řekl, že si tím přilepšíme, ale bohužel opak byl pravdou. S otevřením C-train dráhy totiž změnili i autobusy, čímž nám vše naopak zhoršili. Autobusy teď totiž místo do centra míří k C-train stanicím. Och, jak inteligentní! A jak že tedy ta naše trasa vypadá? Začnu od 45th street station. Do té se dostanete tím, že schodištěm sejdete dolů do prostor hluboko v zemi. Přijede C-train a ten vás zaveze do regulerního podzemí. Následuje zastávka Westbrook, která snad jako jediná v celém Calgary připomíná klasické metro. Shaganappi point station vás pak dostane opět na porvrch a to přímo do středu Bow Trail dálnice, takže kolem vás jezdí auta jak zprava, tak zleva. Hned na to navazuje asi to nejhezčí z celé projížďky. Koleje C-trainu totiž pokračují vzhůru k nebesům a vy máte pocit, jako byste letěli letadlem na nějakém vyhlídkovém letu. Na nejvyšším bodě můžete vystoupit ve stanici Sunalta. Umím si představit, že lidé, kteří tady vystupují, musí na několikapatrové schodiště, které zdolávají mnohdy i denně dosti nadávat. No a po té už následuje sjezd dolů a to přímo do víru velkoměsta, které otevírá stanice Downtown Kirby Station. Trasa je tedy pěkná a atmosférická. Obzvláště v noci, kdy jste v nejvyšším bodě a vidíte tak nádherně osvícené centrum s mrakodrapy. To se musí uznat. V downtownu se pak nachází i pásmo zastávek (cca 7 stanic), které jsou pro všechny zdarma, a nemusíte si tedy kupovat lístek.

45th street station
A nyní už jen všeobecně. Když jsme sem přijeli, stál lístek 2 dolary 75 centů (asi 55 kč). Po novém roce se však cena navýšila na 3 dolary. Nikoliv však služby. Platnost jednoho lístku trvá 90 minut. Bohužel však zde neexistují žádné pásma, takže pokud chcete vystoupit o 6 zastávek dál, kam trvá cesta např. 5 minut a na daném místě chcete pobýt dobu delší než oněch 90 minut, máte smůlu. Vypláznete 60 kč v podstatě za nic. Pokud tedy někam pravidelně dojíždíte, určitě se vyplatí koupit si měsíční lístek, který stojí 94 dolarů (cca 1 880 Kč).

C-train
Řidiči jsou zde občas také zmatení. Stalo se mi už, že jsem jel v autobuse a řidič najednou nevěděl, kam má vlastně jet. Nejprve zabočil na úplně blbý úsek trasy a mi tak skončili na jakési dálnici a po té se už vyloženě ptal nás cestujících, kudy má pokračovat. Dokonce jsem mu určitý úsek radil i já. Sranda. Jindy jsme zase všichni čekali v autobuse asi 12 minut na neexistenční zastávce jen proto, že řidič dostal zrovna chuť na kafé a tak si zastavil před kavárnou, vyšel a uvízl ve frontě. Člověk pak mohl sledovat, jak všichni krásně a upřímně nadávají včetně mě. Ne… vůbec jsem nespěchal do práce… Vůbec. Já vám říkal, že se tady ty jízdní řády moc neřeší. Celkově tedy zdejší dopravu hodnotím záporně, ačkoliv z domova jsem byl psychicky připraven na horší.

1 komentář:

  1. Máš pravdu, ten týpek s šiltovkou v tom c-trainu vypadá fakt nebezpečně!

    OdpovědětVymazat